Elvire Rombouts deed een carrièreswitch naar de interieurbranche. Zij ging jou voor.

Carrièreswitch naar de interieurbranche? Deze interieurprofessional ging jou voor!

In Nederland zijn er ongeveer 140.000 mensen werkzaam in de interieurbranche en de projectmarkt. De interieurwereld biedt een dynamische omgeving met vele mooie en diverse functies. Regelmatig stellen wij verschillende professionals en functies aan je voor. Dit keer praten wij met Elvire Rombouts, interieurontwerper die de switch maakte van het HR-vak naar het interieurvak. Inmiddels zit zij in haar vijfde jaar als zelfstandig ondernemer. Wat zijn haar ervaringen en tips?

Wat motiveerde je om een carrière in de interieurbranche na te streven, en hoe heb je de overgang aangepakt?

Er stroomt creatief bloed door mijn aders, dus ik voelde heel duidelijk de behoefte om een creatief beroep uit te oefenen. Hoewel ik al mijn functies uitdagend vond en met veel plezier heb gedaan, kon ik toch niet helemaal mijn draai vinden. Uiteindelijk kon ik bij mij laatste functie in een zoveelste reorganisatie en nieuwe HR manager met een regeling vertrekken. Daarbij kreeg ik o.a. het aanbod voor een opleidingsbudget. Opeens viel alles samen en heb ik dezelfde avond besloten om een interieuropleiding te doen en daarna voor mezelf te gaan starten als interieurontwerper. Ik heb eerste de opleiding versneld afgerond en heb me daarna fulltime op het vak gericht.

Welke vaardigheden uit je vorige carrière heb je kunnen toepassen in de interieurbranche, en welke nieuwe vaardigheden moest je ontwikkelen?

Ik merk dat adviesvaardigheden, argumenteren met overtuigingskracht, presenteren van ideeën, het samenbrengen van partijen en het schrijven van stukken heel erg goed van pas komen. Ik had de naïeve gedachte dat mijn eerdere werkervaring er niet toe zou doen. Maar deze blijken echt goud waard.

Doordat ik heel erg gewend was om veel communicatie schriftelijk te doen, vond ik het een hele omslag om nu met beelden te gaan communiceren. Mijn eerste moodboards sloegen nergens op: bijvoorbeeld “Warmte”: plaatje van een deken. Dus een letterlijke vertaling van woorden in plaats van een algehele sfeer. Al doende leert men, haha.

Wat waren de grootste uitdagingen die je tegenkwam tijdens je overgang naar de interieurbranche, en hoe heb je deze overwonnen?

Rollen

Verschil met in loondienst zijn, is dat je veel meer rollen hebt: ontwerper, accountmanager, boekhouder, content creator. Soms wil je geen gedoe en alleen maar “hard core” ontwerpen achter je computer.

Je went wel aan die rollen, ik denk dat vooral bij het opstarten onoverzichtelijk is. Als je eenmaal bezig bent, plan je makkelijker. En je wordt ook makkelijker. Iedere week posten om het posten daar word je snel zat van, zeker als je klanten vooral via via komen.

Vertrouwen

Het vertrouwen in jezelf houden dat het gaat lukken, ook al loopt het minder. Jezelf dan niet vergelijken met succesverhalen van collega’s of mensen aan de top die al 100 jaar bezig zijn. En op de mindere momenten zorgen dat je energie hoog blijft.

Ik heb zelf veel gewandeld in de natuur met een podcasts en ben naar inspirerende events blijven gaan. Kunst is om jezelf niet te verliezen in financiële doom-scenario’s maar je te concentreren op kennis en inspiratie. Ik heb gemerkt dat ondernemen met samengeknepen billen averechts werkt. En juist rustige momenten zijn fijn om te kijken waar je staat en eventueel een nieuwe richting te bepalen. Een coach is ook erg aan te raden, als je steeds in rondjes aan het redeneren bent.

Financiën

Hoe je het ook wendt of keert, je zult, zeker in de beginperiode, financieel moeten inleveren. Daar komen ook andere waardevolle dingen voor terug, zoals flexibel kunnen werken (handig met een druk gezin), daardoor een betere work-life balance en met enorme passie en drive je werk doen.

Het gekke is dat er op een of andere manier zich ook oplossingen aandienen waardoor het toch allemaal financieel haalbaar is. Je wordt ook daar creatiever in. En uiteraard heeft het mij geholpen dat ik een partner heb met inkomen en die mij volledig support in mijn droom en de daarbij horende (tijdelijke) terugval in financiën.

Hoe heb je jezelf voorbereid op de nieuwe carrière, bijvoorbeeld door middel van opleidingen, netwerken of stages?

Opleiding gevolgd, mensen uit mijn netwerk geïnterviewd over hun interieurbeleving en wensen. Verder alle kennis opgeslurpt die ik tegenkwam (zie ook onder 3)

Hoe ziet een typische werkdag eruit in je nieuwe rol, en hoe verschilt dit van je vorige baan?

Nu:

  • Jongste kind naar school brengen
  • Beetje opstarten met social media
  • Ontwerpen, bijvoorbeeld: 3-D indelingen van een verbouwing of woonkamer maken, moodboard maken, kleuren bepalen, advies uitwerken met mooie beelden en uitleg, meubelplan of lichtplan maken, samples opvragen, sparren met collega’s.
  • Tussendoor in de tuin lunchen met kantoorgenoot (lees husband) en kind ophalen evt naar clubjes brengen of naar een winkel om dingen uit te zoeken voor mijn adviezen.

Vroeguh

  • Kinderen drillen op tijd naar school
  • Rennen, rennen, op tijd zijn, vergadering, bespreking, meeting, afspraak, call, stukken uitwerken
  • Haasten, kinderen ophalen, eten, op bed gooien
  • Hijg, hijg, op de bank uitpuffen: weer een dag gered zonder kleerscheuren

De strakke werktijden en werkdruk van 5 werkdagen in vier proppen zijn killing met een gezin. Heel fijn om zelf je weekindeling te bepalen en minder geleefd te worden. Wat niet wil zeggen dat er nu ook lange dagen bij zitten als ik een deadline heb of veel projecten tegelijk heb.

Overall: ik zou niet meer terug kunnen. Blij met de switch!

Scroll naar boven